Jangan Bersedih (La Tahzan) - Dr Aidh Al-Qarni




Selalulah mengingati akan rahmat dan ampunan Allah, bertawakkal dan berbaik sangka kepadaNya, mengimani qadha' dan qadarNya, menjalani hidup sesuai dengan adanya, melepaskan kegundahan tentang masa depan dan mengingati akan nikmat Allah.

1. Hikmah adalah barang yang hilang dari kaum muslimin.
2. Ingatlah akan setiap nikmat Allah.
3. Sebenarnya anda berada dalam kenikmatan tiada tara dan kesempurnaan tubuh. Anda masih mempunyai nasi hangat untuk disantap, air segar untuk diteguk, waktu yang tenang untuk tidur dan kesihatan untuk terus beramal.
4. Janganlah lupa mensyukuri yang sudah ada. Anda masih memegang kunci kebahagiaan, kurnia dan kenikmatan.
5. Selamatkanlah diri anda dari bayangan masa lampau!!
6. Anggaplah masa hidup anda hanya hari ini sahaja. Berpeganglah pada prinsip : Aku hanya akan hidup hari ini. Nescaya ia akan menyibukkan diri anda untuk selalu memperbaiki keadaan, mengembangkan semua potensi dan mensucikan setiap amalan.
7. Sempurnakanlah solat anda, berpegang teguhlah pada Al-Quran, mengkaji dan mencatat segala yang bermanfaat.
8. Tanamlah di dalam hatimu semua nilai keutamaan dan cabutlah segala pohon-pohon kejahatan.
9. Hiduplah hanya untuk hari ini dengan berbuat baik kepada orang lain dan menunjukkan akhlaq yang baik.
10. Sucikanlah niat anda dan berbuatlah kebaikan hanya demi Allah semata.
11. Orang yang pertama kali akan dapat merasakan mnfaat dari kebajikan, keramahan dan kebaikan adalah mereka yang melakukannya.
12. Berbuat baiklah terhadap sesama manusia, mescaya anda akan mendapat ketenteraman dan kedamaian hati!.
13. Sibukkanlah diri anda dengan memberi, mengunjungi, membantu, menolong dan meringankan beban sesama!.
14. Bangkitlah sekarang juga. Kerjakan solat, baca buku, bertasbih, mengkaji, menulis, merapikan tempat kerja,merapikan kamar, dan berbuatlah sesuatu yang bermanfaat bagi orang lain.
15. Tetaplah berpijak dan berjalan pada kondisi dan karakter anda sendiri!
16. Berbaik sangkalah kepadaNya. Curahkan seluruh waktu anda untukNya dan beribadahlah kepadaNya dengan tekun agar anda mendapatkan kebahagiaan dan kemenangan.
17. Orang yang paling sengsara adalah mereka yang miskin iman dan mengalami krisis keyakinan.
18. Tidak ada yang dapat membahagiakan jiwa, membersihkannya, membuatnya bahagia mengusir kegundahan darinya selain dari keimanan yang benar kepada Allah. Kehidupan anda akan terasa hambar tanpa iman.
19. Kehidupan yang baik (hayatan thayyibah) adalah kehidupan ada ketenangan jiwa padanya.
20. Di mana pun kelembutan itu berada, ia akan menghias tempat itu. Kelembutan tutur kata, senyuman tulus di bibir dan sapaan-sapaan yang hangat yang terpuji saat bersua merupakan hiasan-hiasan yang selalu dikenakan oleh orang-orang mulia.
21. Sifat seorang mukmin umpama seekor lebah; makan dari makanan yang baik dan menghasilkan madu yang baik.
22. Orang yang dicintai adalah mereka yang mempunyai sifat kedermawanan, kejujuran dalam berjual beli dan keramahan dan sopan santun dalam bergaul.
23. Sentiasalah berusaha untuk menjadi seorang yang sentiasa dengan senyuman yang merekah, keramahan yang menenteramkan dan sopan santun yang menyejukkan.
24. Jadilah seseorang yang mudah melupakan kejahatan dan mengingat kebaikan orang lain.
25. Berzikirlah kepada Allah supaya jiwamu terselamat dari pelbagai kerisauan, kegundahan, kekesalan dan goncangan.
26. Jalanilah kehidupan ini sesuai dengan kenyataan yang ada. Kendalikan jiwa anda untuk dapat menerima dan menikmatinya.
27. Segeralah bangkit untuk melakukan solat, nescaya jiwa anda akan kembali tenteram dan tenang. Begitulah, solat benar-benar merupakan pemyejuk hati dan sumber kebahagiaan Rasulullah s.a.w.
28. Mintalah pertolongan kepada Allah dengan solat yang khusyuk dan rajinlah mengenal masjid.
29. Solat lima waktu dapat menebus dosa-dosa, mengangkat martabat di sisi Allah, juga dapat menjadi ubat paling mujarab untuk mengubat kekalutan dan berbagai penyakit yang anda deritai.
30. Solat mampu meniupkan iman ke dalam hati anda, sehingga anda selalu redha dengan apa yang ditentukan Allah.
31. Berjalanlah menjelajah negeri menyaksikan taman, kebun, sawah dan bukit-bukit yang indah mempersona. Sesekali bacalah al-Quran di tepi-tepi sungai, di pinggiran hutan yang rimbun, di antara burung-burung yang sedang berkicau atau di depan gemercik aliran sungai. Sesekali berjalanlah menjelajah pelosok negeri untuk mencari ketenangan, bergembira, berfikir dan sekaligus menghayati ciptaan Allah yang sangat luas ini.
32. Jika anda ingin bahagia, maka terimalah dengan rela hati bentuk perawakan tubuh yang diciptakan Allah untuk anda, apa pun kondisi keluarga anda, bagaimanapun suara anda dan apa sahaja yang dikurniakan Allah kepada Anda. Hendaklah anda senantiasa tetap merasa senang hati menerima sedikit apa pun yang anda miliki dan rela dengan sesuatu yang tidak anda miliki. Terimalah setiap pembahagian Allah dengan penuh kerelaan hati.
33. Senantiasalah memanfaatkan setiap pemberian Allah di jalan yang benar. Jadikan umur, waktu dan kemampuan atau keterampilan anda penuh dengan keberkatan.
34. Ketahuilah bahawa harga diri anda ditentukan oleh kemampuan, amal soleh, kemanfaatan, dan akhlaq anda.
35. Jika anda dilanda kesedihan dan merasai penderitaan, maka ingatkan diri anda pada kenikmatan syurga yang lebih kekal abadi, nescaya anda akan mampu merubah setiap kesediahan dan penderitaan menjadi nikmat.
36. Orang yang paling berakal adalah orang yang sentiasa melakukan sesuatu untuk akhirat. Dan sesungguhnya akhirat itu lebih baik dan kekal abadi.
37. Barangsiapa yang menginginkan kebahagiaan, hendaklah sentiasa mengendalikan setiap perasaan dan keinginannya, hendaklah bersikap adil dan menghindari tindakan berlebihan dan kezaliman.
38. Manusia yang paling sengsara adalah mereka yang hanya mengikuti hawa nafsu dan menuruti setiap dorongan emosi serta keinginan hatinya.
39. Usirlah kesedihan yang melanda diri anda dengan senantiasa melawannya dengan doa-doa.
40. Hendaklah anda mempunyai hati yang selalu lapang dan diliputi keredhaan, wajah yang selalu dihiasi senyuman, dan kehidupan yang selalu dihiasi dengan
kegembiraan. Jadilah seorang yang ramah dan murah senyum kerana Rasulullah salah satu gelarannya adalah 'seseorang yang murah senyum'.
41. Selamatkanlah diri anda dari segala bentuk hawa nafsu yang membinasakan.
42. Beristi'azahlah (memohon perlindungan) kepada Allah dari segala kesedihan, memohon kepada Allah agar selalu diberi kehidupan yang baik dan diredhai, kejernihan hati dan kelapangan fikiran. Pohonlah kepada Allah agar melapangkan hati kita dengan cahaya iman, menunjukkan hati kepada jalanNya yang lurus dan menyelamatkan kita dari kehidupan yang susah dan menyesakkan.
43. Tersenyumlah!. Abu Darda' berkata, "Sesungguhnya aku akan ketawa untuk membahagiakan hatiku. Dan Rasulullah s.a.w sendiri sesekali tertawa hingga tampak gerahamnya.
44. Tertawa merupakan puncak kegembiraan, titik tertinggi keceriaan, dan ujung rasa suka cita. Senyummu di depan saudaramu adalah sedekah. Salah satu nikmat Allah kepada penghuni syurga adalah tertawa.
45. Orang yang murah senyum dan selalu nampak ceria merupakan petanda kelapangan dada, kedermawanan sifat, kemurahan hati, kewibawaan perangai, dan ketanggapan fikiran.
46. Buanglah dari diri anda sikap muram durja dan muka masam kerana ia adalah cermin dari jiwa yang galau, fikiran yang kacau dan kepada yang berserabut.
47. Orang yang murah senyum dalam kehidupan ini adalah orang yang mampu membahagiakan diri sendiri, orang yang paling sanggup memikul amanah dan tanggungjawab, orang yang mampu menghadapi kesulitan dan memecahkan persoalan, dan orang yang paling dapat menciptakan hal-hal yang bermanfaat bagi dirinya sendiri dan orang lain.
48. Berusahalah menjadi seorang yang mampu menjadikan setiap sesuatu sebagai sumber kebahagiaan.
49. Tanamkan kebiasaan bersikap ramah dan murah hati dalam diri kerana sebaik-baik tujuan hidup adalah berusaha menjadi sumber kebaikan kepada masyarakat. Milikilah hati yang penuh dengan empati, kasih sayang, rasa perikemanusiaan, serta merasa senang berbuat baik kepada siapa saja yang berhubungan dengan anda.
50. Jauhi dari penyakit rendah diri yang mematikan jiwa.
51. Sesungguhnya, manusia sangat perlukan pada senyuman, wajah yang selalu berseri, hati yang lapang, akhlak yang menawan, jiwa yang lembut, dan pembawaan yang tidak kasar.
52. Ilmu adalah sebuah nikmat. Bila anda ingin senantiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan raihlah pelbagai manfaat, nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan sirna.
53. Di antara kenikmatan terbesar adalah kegembiraan, ketenteraman dan ketenangan hati. Kegembiraan merupakan seni yang dapat dipelajari. Adapun modal utama untuk meraih kebahagiaan adalah kekuatan dan kemampuan diri untuk menanggung beban kehidupan dan tidak pernah memikirkan hal-hal kecil yang remeh.
54. Salah satu seni untuk mendapatkan kegembiraan adalah bagaimana mengendalikan dan menjaga fikiran ke arah yang baik dan pada perbuatan yang bermanfaat.
55. Sesiapa yang menginginkan kepuasan, semangat yang selalu baru dan produktif, maka ia harus pandai membahagikan waktu kerana tabiat dasar manusia adalah tidak suka berada dalam satu keadaan yang sama.
56. Sabda nabi s.a.w : Kejarlah apa yang bermanfaat untukmu, dan mintalah pertolongan kepada Allah. Jangan mudah menyerah dan jangan pernah berkata, 'Kalau saja aku melakukan yang begini pasti akan menjadi begini.' Tapi katakanlah, 'Allah telah mentaqdirkan, dan apa yang Dia kehendaki pasti akan Dia lakukan'.
57. Kebahagiaan seseorang akan menjadi semakin bertambah, berkembang dan mengakar apabila ia mampu mengabaikan semua hal-hal remeh yang tidak berguna. Kerana orang yang bercita-cita tinggi adalah orang yang lebih memilih akhirat.
58. Gunakanlah waktu sebaik-baiknya, dan jangan biarkan ada satu minit pun yang terbuang sia-sia. Oleh itu, hendaklah anda senantiasa bergerak, bekerja, mencari, membaca Al-Quran, bertasbih, menulis atau mengunjungi sahabat.
59. Niatkan semua amal perbuatan anda hanya kerana Allah semata dan jangan pernah mengharapkan terima kasih dari orang lain.
60. Jangan pernah membalas cercaan atau olok-olok yang melukai hati anda. Kesabaran anda akan dengan sendirinya mengubukan semua kehinaan
61. Kesabaran adalah sumber kemuliaan, diam adalah sumber kekuatan untuk mengalahkan musuh dan memaafkan adalah sumber dan tangga untuk mencapai pahala dan kemuliaan.
62. Kehidupan anda adalah cerminan dari apa yang anda fikirkan.
63. Berbuat baik untuk dan kepada orang lain merupakan jalan lebar menuju kebahagiaan.
64. Beruzlahlah dari segala bentuk kejahatan, dan kemubahan yang berlebihan kerana ia akan membuat dada menjadi lapang dan mengikis semua kesedihan..



No comments: